Länkar till mina sidor

tisdag 27 januari 2015

Fotoutställning

Nu är det länge sen jag skrev sist. Kan bara skylla på att förberedelserna inför utställningen har tagit tid. Vi var på IKEA och köpte en mängd ramar och nu har det ramats in en massa foton. Igår 26/1 var vi och hängde upp allting och nu är utställningen i fullgång. Om du har tid och vägarna förbi så titta in vet jag. Alla som skriver en kommentar i gästboken som finns där, är med i en utlottning av en tavla.


Foroutställning "Årstider"
av Aini Blomkvist
Plats: Katrineholms Bibliotek - Hörnet (Konsthall)
När: 2015.01.27 - 2015.02.08

Öppet
Måndag 9-19
Tisdag 9-19
Onsdag 9-19
Torsdag 9-19
Fredag 9-18
Lördag 11-14
Söndag 13-16







Förövrigt har året börjat lugnt. Vi fick äntligen vinter och det verkar inte bli något slut på allt snöande. Att det aldrig kan vara "lagom". Och nu tydligen blir det även riktigt kallt. 






söndag 4 januari 2015

Fokus

Jag börjar året med att klura på livet. Vi har alla våra "ups and downs". Ibland kan problemen kännas väldigt mörka och stora. Man känner att oavsett vart man vänder så kommer man inte framåt.
Jag brukar då försöka fokusera på det som är väsentligt. Lägga allting i nummer ordning.

Det är likadant när man fotograferar. Bilden säger olika saker beroende på vart man lägger fokuset på. Man kan fokusera på något i förgrunden och då blir allting lite suddigt i bakgrunden. Eller fokusera på en detalj i bakgrunden och då får allting annat en mjuk dimmighet. Om man nu inte skulle välja att se hela bilden klart och tydligt.

Så med allt detta vill jag ha sagt att, saker kanske inte är så hopplösa som de först ser ut att vara. Sov på saken och ta en funderare.







Och här följer några foton som jag har hunnit med under de första dagarna av 2015.











onsdag 31 december 2014

Gott Nytt År


Så har vi kommet till de sista timmarna av 2014. Året har innehållit allting. Sorg, lycka, tårar, glädje, besvikelse och sjukdomar. Så 2015 kan bara bli bättre. Jag hoppas ju så klart att året skulle börja med att jag får ett jobb, och att min kommande fotoutställning lyckas över förväntan.
Utställningen är v.5-6 i Katrineholms konsthall "Hörnet". Spännande som bara den.

Men nu önskar jag er som råkar läsa det här ett riktigt Gott Nytt År.


torsdag 25 december 2014

lördag 20 december 2014

Karelskapiroger

Nu ska jag försöka lägga upp foton i ett "steg för steg" hur man gör dessa "underverk" på rätt sätt (enligt min mor som är från de trakten).Jag bakar mina karelska piroger på gammaldags vis. När jag tar de ut från ugnen så doppar jag de i smör/mjölk blandning. Min mor sa att då blir de inte så hårda/sega. Vet i fasen om det stämmer men man vågar ju inte vara olydig. Helt säker på att hennes ande står o vaktar att jag gör allt rätt. För att baka karjalanpiirakka var nästan heligt för henne.



2. Gör i ordning risgrynsgröten och sen får den kallna en stund.



3. Allt blandas i kallt vatten. 4dl vatten, 2tsk salt, 1dl vetemjöl, 7dl rågmjöl, 2msk olja eller smör. Sen in i kylen en stund.



Jag uppdaterar sen när gröten har kallnat. :)

Så ja. Nu är det dags att baka. 

                                                  
Använd mycket mjöl på bakbordet så att skalen inte fastnar. När du kavlar skalen så vänd på den ibland. Den ska vara oval när den är färdig kavlad. Ta en klicka gröt och nyp ihop kanterna enligt bilden.

Så här på ungefär ska de se ut.


Nu är det dags att grädda de. Ugnen ska vara het och förvärmd till 275 grader, ställ plåten i mitten och ca. 5 minuter eller tills gröten börjar få lite färg.

När de är färdiga så tar man ut de och doppar i smör/mjölk blandningen och ställer de mellan bakplåtspapper och sen en tjock handduk på, så de får svalna och bli riktigt mjuka. Underbart goda med mosad kokt ägg med smör i. 

                                







torsdag 18 december 2014

Jul

Så snart är det Jul. Jag är från en stor familj. Vi var 6 syskon. Vi hade fattigt men mamma fixade alltid ändå julmat och klappar till alla. Det var oftast mjuka paket. Hon var duktig på att både sy och sticka. Jag kommer ihåg barndoms Julhelger som mysiga, varma och kärleksfulla.

Den känslan försökte jag även ge vidare till mina barn på våra Julhelger. Min mor kom nästan alltid hem till oss och vi firade ihop. Vi fixade allting ihop inför julen och lagade maten ihop med min mor.

Men för 3 år sen hände det som jag inte var beredd på. Min mor gick bort hastigt. Hon var inte sjuk och det var ingen olycka. Hon hade lagt sig på kvällen och så hittade vi henne. Hon vaknade aldrig.

Efter det är Julhelgen svår för mig. Jag deppar ihop och vill bara hoppa över hela Jul firandet. Jag försöker göra det bästa utav det och går lite på sparlåga. Men det går över. Som tur är så är Julen bara en gång om året.

Det här fotot är från 2010 av mamma och min mellan son Sebastian. Sista Julen med mor min.



Så jag önskar er som råkar läsa det här en riktigt God Jul. Stanna upp i eran Julstress och ring till era mammor/pappor/mor-far- föräldrar. Lämna en slant till Rödakors eller liknande eller ge en slant till tiggaren utanför just den affären ni ska handla er Julmat i.  Jul är annat också än en massa julklappar.




lördag 13 december 2014

Första snön


Så kom första snön till Katrineholm. 2014-12-12. Men den lär inte stanna till jul. De lovar åter igen varmare väder nästa vecka. Konstig vinter igen. Halt är det på vägarna så jag hoppas att alla tar lite extra tid på sig om man iväg och köra.








Just nu finns det en massa julkalendrar på nätet där man kan tävla om olika vinster eller få erbjudanden. Riktigt kul.  Jag hittade den här sidan där någon har samlat ihop en massa länkar på seriösa julkalender sidor. Rekommenderar om man har orken att fylla i sina uppgifter och deltaga.

http://www.julkalendrar.se/