Länkar till mina sidor

lördag 20 december 2014

Karelskapiroger

Nu ska jag försöka lägga upp foton i ett "steg för steg" hur man gör dessa "underverk" på rätt sätt (enligt min mor som är från de trakten).Jag bakar mina karelska piroger på gammaldags vis. När jag tar de ut från ugnen så doppar jag de i smör/mjölk blandning. Min mor sa att då blir de inte så hårda/sega. Vet i fasen om det stämmer men man vågar ju inte vara olydig. Helt säker på att hennes ande står o vaktar att jag gör allt rätt. För att baka karjalanpiirakka var nästan heligt för henne.



2. Gör i ordning risgrynsgröten och sen får den kallna en stund.



3. Allt blandas i kallt vatten. 4dl vatten, 2tsk salt, 1dl vetemjöl, 7dl rågmjöl, 2msk olja eller smör. Sen in i kylen en stund.



Jag uppdaterar sen när gröten har kallnat. :)

Så ja. Nu är det dags att baka. 

                                                  
Använd mycket mjöl på bakbordet så att skalen inte fastnar. När du kavlar skalen så vänd på den ibland. Den ska vara oval när den är färdig kavlad. Ta en klicka gröt och nyp ihop kanterna enligt bilden.

Så här på ungefär ska de se ut.


Nu är det dags att grädda de. Ugnen ska vara het och förvärmd till 275 grader, ställ plåten i mitten och ca. 5 minuter eller tills gröten börjar få lite färg.

När de är färdiga så tar man ut de och doppar i smör/mjölk blandningen och ställer de mellan bakplåtspapper och sen en tjock handduk på, så de får svalna och bli riktigt mjuka. Underbart goda med mosad kokt ägg med smör i. 

                                







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar